DRETS LABORALS DURANT LA CRISI DEL COVID-19

Sobre els expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) i acomiadaments

Per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19 s’estableixen canvis als dos tipus d’ERTO ja existents. Aquests dos tipus d’ERTO són: 
  • ERTO per suspensió: tota la jornada
  • ERTO per reducció: part de la jornada, on es cobrarà per una part en nòmina i l’altra per l’atur.
En els dos tipus d’ERTO, totes les persones treballadores cobraran l’atur, fins i tot aquells que no han cotitzat el temps suficient, i a cap se li computarà el temps que estigui cobrant la prestació contributiva per desocupació. El SEPE tramitarà directament l’atur amb prèvia comunicació de l’empresa. 

En caràcter general la prestació contributiva d’atur correspondrà al 70% de la base de cotització. 

Les empreses han de contractar a les persones afectades per l’ERTO mínim 6 mesos en el moment en que es restableixi tot el sistema. 

  • ERTO per força major

Les situacions que es consideren per força major són les següents:
  • Suspensió o cancel·lació de les activitats de l’empresa 
  • El tancament temporal de locals d’afluència pública 
  • Les restriccions en el transport públic i de la mobilitat de les persones i/o les mercaderies 
  • La falta de subministres que impedeixin greument continuar amb el desenvolupament ordinari de l’activitat. 
  • Les situacions urgents i extraordinàries degudes al contagi de la plantilla o adopció de mesures d’aïllament preventiu decretats per l’autoritat sanitària. 
La persona treballadora que se li hagi suspès el contracte, seguirà cotitzant a la Seguretat Social. 

  • ERTO per causes organitzatives, tècniques, econòmiques o de la producció

L’empresa pot dur a terme una suspensió del contracte o reducció de la jornada de la plantilla per causes tècniques, organitzatives, econòmiques o de la producció relacionades amb el COVID-19. En aquest cas s’escurcen els terminis d’informació, negociació i resolució de l’ERTO. 

En aquelles empreses on no hi hagi representació legal de treballadors/ es, la negociació de l’ERTO la realitzaran els sindicats més representatius en el sector de l’empresa. 

Sobre el teletreball i les mesures d’adaptació

L’empresa haurà d’adoptar les mesures oportunes per intentar fer possible el teletreball. El teletreball és prioritari a la suspensió de l’activitat. 

L’empresa està obligada a posar al nostre abast els mitjans materials per poder dur a terme les nostres tasques i per controlar la jornada laboral. La responsabilitat de resolució dels problemes tècnics que puguin sorgir és de l’empresa. 

L’empresa no pot obligar al treballador/ a sota cap concepte, a fer vacances o a agafar dies de lliure disposició mentre duri el confinament per causa del coronavirus. 

Sobre la conciliació i la cura de familiars

En cas d’haver de cuidar fills menors de 12 anys o familiars tenim dret a adaptar o reduir la nostra jornada laboral. 

  • Adaptació de jornada: en cas d’adaptació de la jornada és necessari un acord amb l’empresa. El treballador/ a haurà de proposar a l’empresa com adaptar la jornada. 
  • Reducció de jornada: el dret de reduir-se la jornada per la curs d’un familiar és automàtic si es compleixen les condicions per poder reduir la jornada i prèvia comunicació a l’empresa amb 24 hores d’antelació. Aquesta reducció de la jornada suposarà la corresponent reducció proporcional del salari. 

Sobre les mesures de protecció i prevenció de riscos 

El criteri operatiu fixat pel govern no facilita la possibilitat de paralització automàtica de la producció per absència d’equips de protecció individual. 

Sobre els equips de protecció individual (EPI) 

En el cas del personal de baixa possibilitat d’exposició el Ministeri no considera necessària la utilització d’EPI, el que si és aconsellable que tot i que hi hagi baixes possibilitats de contagi, es prenguin mesures mínimes de seguretat: mascareta, guants i sabó desinfectant així com reduir el màxim el contacte amb les persones. 
  • Protecció respiratòria: En casos d’exposició de risc baix o de risc, l’empresa ha d’aportar els EPI necessaris de protecció biològica, és a dir, mascaretes auto filtrants (FFP” o superior) o mitges màscares. Les mascaretes auto filtrants s’han de descartar després de cada ús i les mitges màscares s’han de netejar i desinfectar després de cada ús. 
  • Guants: tots els treballadors/ es han de dur guants, abans de posar-se els guants, cal desinfectar bé les mans. 
  • Roba de protecció: en casos de baix risc i de risc. Es pot portar un davantal de protecció química per tal de complementar una bata que no sigui EPI, i la roba ha de ser d’un sol ús per a evitar contagi. 
  • Protecció ocular: sempre que hi hagi risc de contaminació dels ulls a partir d’esquitxos o gotes. 

Sobre l’elaboració de plans de contingència

Identifica i estableix les accions a implementar que alteren el funcionament del centre de treball. Ha de ser elaborat per l’empresari/ a amb la participació de les persones representants dels treballadors/ es i ha d’identificar mesures preventives especifiques. 

Sobre les baixes associades al coronavirus i a la quarantena 

En cas de que tingueu símptomes i sospiteu que pot ser coronavirus, demaneu la baixa per incapacitat temporal. La baixa medica la tramitarà un metge o metgessa de la Seguretat Social, NO s’ha d’anar al CAP. Per part del metge que ens doni la baixa serà la de malaltia comuna, però la baixa assimilada en quant a la prestació econòmica disposada per la llei, la baixa derivada d’accident de treball. 

Sobre la paralització de l’activitat productiva en cas d’infracció preventiva 

La llei ens permet aturar l’activitat productiva del centre de treball en cas d’infracció preventiva per part de l’empresa que suposi un risc greu i imminent per als treballadors/ es.
  • Risc greu: la gravetat ha de ser real i demostrable, demostrar davant la inspecció de Treball mitjançant documents o testimonis fiables. 
  • Risc imminent que es pugui produir als treballadors/ es.

*L’existència de la pandèmia no és causa legal suficient per aturar la producció en una empresa. És necessari poder demostrar que al centre de treball hi ha un risc concret d’infecció per als treballadors/ es.



Us deixem aquest PDF per si voleu consultar amb més detall l'informació que us em exposat en aquesta entrada:




📣Si vols compartir comentaris, aportar continguts, fer propostes, etc. ho pots fer mitjançant els comentaris del blog sota aquesta entrada📱
al formulari de contacte del final del blog 📝 o enviant un mail a spl@arep.cat.📧

Comentaris

Entrades populars